crunchers’ blog
Vanaf 1 januari 2026 worden Belgische ondernemingen verplicht om hun B2B-facturen via het Peppol-netwerk te versturen. Dit netwerk zorgt voor een gestandaardiseerde en veilige manier om facturen en andere documenten digitaal uit te wisselen. Deze nieuwe regelgeving vraagt echter dat bedrijven hun facturatieprocessen tijdig onder de loep nemen. Ben jij er al klaar voor?
Wat verandert er voor uw facturatie?
Momenteel stellen veel bedrijven hun facturen op in Word, Excel of PDF. Dit zal vanaf 2026 niet meer voldoende zijn voor B2B-facturatie in België. Om jouw facturen via Peppol te versturen, heb je specifieke software nodig die aan de Peppol-standaarden voldoet. Dit type software maakt een gestructureerd bestand aan dat correct kan worden verzonden via het Peppol-netwerk. Daarnaast heb je toegang tot een “Peppol access point” nodig om jouw facturen te kunnen versturen, alsook een “Peppol access point” om jouw aankoopfacturen te kunnen ontvangen. Dit wordt doorgaans ook voorzien door de juiste softwarepakketten.
Gebruik je al een facturatie- of ERP-systeem? Dan is het belangrijk om bij uw softwareleverancier na te vragen of jouw pakket klaar is voor de overstap naar Peppol. Bovendien kan het nuttig zijn om te controleren of je aparte Peppol-toegangspunten kunt instellen voor verkoop- en aankoopfacturen, afhankelijk van hoe je jouw processen wil inrichten.
Wat zijn de voordelen van Peppol?
Peppol biedt meer dan enkel een nieuwe manier om facturen te versturen. Het systeem maakt de facturatie efficiënter en betrouwbaarder. Een groot voordeel is dat je geen discussie meer zult hebben over het al dan niet ontvangen van een factuur. Alles wordt namelijk veilig en direct via het netwerk verstuurd. Bovendien komen jouw aankoopfacturen vanaf 2026 automatisch binnen in uw Peppol-portaal. Dat betekent minder handmatig werk en minder kans op fouten bij het verwerken van deze facturen.
Peppol biedt ook mogelijkheden om uw documentenstroom te herbekijken en verder te digitaliseren. Het kan de perfecte gelegenheid zijn om uw administratieve processen te optimaliseren en te automatiseren. Hierdoor werkt je efficiënter en win je tijd, die je in jouw kernactiviteiten kunt steken.
Geen paniek… wij gaan u helpen!
Om de overstap naar Peppol zo vlot mogelijk te laten verlopen, zullen wij al onze klanten binnenkort persoonlijk informeren over de beste oplossing op maat van hun bedrijf. Afhankelijk van hoe digitaal je nu werkt, zijn er verschillende opties. Van eenvoudige pre-accounting tools tot volledig geïntegreerde ERP-oplossingen: wij helpen je om de juiste keuze te maken.
Heb je een eigen ERP of facturatiepakket? Dan zullen we samen met jou en jouw softwareleverancier de nodige stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat u volledig Peppol-klaar bent tegen de deadline.
Wat nu?
Wij staan klaar om je te begeleiden bij de overgang naar Peppol. Binnenkort ontvang je van ons een persoonlijke update met ons advies en de opties die het best passen bij jouw situatie. Heb je nu al vragen over Peppol of over de software die u nodig heeft? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder!
![NumberCrunchers Heist-op-den-Berg | Accountants](https://numbercrunchers.be/wp-content/uploads/VDW2066-1024x683.jpg)
![](https://numbercrunchers.be/wp-content/uploads/NumberCrunchers_mini_crop2.png)
gedreven accountants met een passie voor cijfers
Wij maken jouw leven makkelijker
Onze crunchers zorgen ervoor dat jij je kan bezighouden met wat er écht toe doet: jouw onderneming.