Skip to content

crunchers’ blog

Nieuwe waardebepaling voordeel alle aard bedrijfswagen

Een van de nieuwe maatregelen in het regeerakkoord is de aanpassing van de waardebepaling van het voordeel alle aard voor bedrijfswagens. Voor bijna alle wagens zal dit resulteren in een hogere belasting.

Via deze site van de standaard kan u voor een eigen wagen het nieuwe voordeel alle aard berekenen. Ook via de site van DirectLease kan je makkelijk het voordeel bereken.

Het nieuwe voordeel wordt bepaald in functie van de cataloguswaarde én de CO2 uitstoot. Het is dus van belang om bij aanschaf rekening te houden met beide elementen. Zo zal een nieuwe wagen met een cataloguswaarde (= inclusief alle opties en met BTW) van 50.000 euro, maar met een CO2 uitstoot van 110gr. een belastbaar voordeel opleveren van 2.785 euro (voorheen 1.244); terwijl een zelfde auto met een uitstoot van 145gr een voordeel van 4500gr oplevert (voorheen 1.718).

Erg onrechtvaardig in dit nieuwe verhaal zijn de supergroene elektrische wagens; in het vorige stelsel betaalde men amper belastingen indien men zulke wagen kost. In het nieuwe stelsel wordt de hoge aanschaffingswaarde afgestraft (vb. van Opel Ampera – elektrische wagen; vroeger 290 euro/jaar, in het nieuwe stelsel 1.800 euro/jaar). Ook hier wordt in de wettekst misschien nog aan gesleuteld?

Hierbij enkele tips die u het leven iets minder zuur maken:

– Laat uw opties nadien installeren indien mogelijk. Zo vermindert u de catalogusprijs en dus ook uw voordeel.
– Ook het laten betalen van deze extra opties door de werknemer zelf blijft een mogelijke keuze (ook vroeger kon zo het voordeel geminimaliseerd worden)
– Het is nog onduidelijk wat er zal gebeuren met tweedehandswagens, maar indien zij dezelfde regeling ondergaan, zal dit een boost van de tweedehandsmarkt opleveren (zeker de ‘nearly new car’ concepten)

Een laatste tip, bereken voor uzelf of u niet beter af bent met een kilometervergoeding voor elke beroepsmatige kilometer. De fiscus laat toe dat u 0,3258 per beroepsmatig afgelegde kilometer uitbetaalt.

Een voorbeeld ter verduidelijking:

Een wagen met aanschaffingsprijs incl BTW van 47.419 euro en een CO2 uitstoot van 159 gr
Jaarlijkse kost (renting, diesel, onderhoud, taks, verzekering) van 9.000 euro ex BTW
Omdat de wagen maar voor 70% fiscaal aftrekbaar is, betaal je op 2.700 kosten een vennootschapsbelasting van 34%, zijnde 918 euro
Daarnaast betaalt de zaakvoerder op een voordeel van 4.836 zo’n 50% belasting en 22% sociale bijdragen, zijnde 3.143 euro (para)fiscale druk
De belastingbesparing die de vennootschap realiseert, is 34% van 9.000 euro ofwel 3.060 euro

Totale fiscale kostprijs van deze wagen = 1.001 euro (belasting bedrijfsleider + belasting op niet aftrekbare kosten – belastingbesparing vennootschap)

Indien dezelfde bedrijfsleider echter 28.000 beroepsmatige kilometers per jaar aflegt met deze wagen, dan recupereert hij via de forfaitaire onkostenvergoeding 9.122 euro (28.000 x 0,3258). De kostprijs van de wagen was 9.000 euro per jaar; dus alle autokosten zijn dan gedekt, en de zaakvoerder doet geen financieel verlies. Bovendien geniet hij bij verkoop van de wagen van de meerwaarde.

Een kort vuistregeltje is dus de volledige jaarlijkse autokost delen door 0,3258; doe je jaarlijks meer beroepsmatige kilometers, dan zal je beter af zijn met een forfaitaire kilometervergoeding. Het is dan wel zo dat je een ‘kilometerboekhouding’ zal moeten voeren om de beroepsmatige kilometers te bewijzen (een logboek in de wagen leggen kan hiervoor erg nuttig zijn).

We onthouden ook dat iedereen zijn eigen rekening zal moeten maken, rekening houdend met totale jaarlijkse kost van de wagen en het jaarlijkse forfaitair bepaalde voordeel van alle aard. Allen dus naar de rekentafel!

Bronnen: De Standaard, DirectLease, Mobimix, FOD Financiën

NumberCrunchers Heist-op-den-Berg | Accountants

gedreven accountants met een passie voor cijfers

Wij maken jouw leven makkelijker

Onze crunchers zorgen ervoor dat jij je kan bezighouden met wat er écht toe doet: jouw onderneming.